Logo-Menu
جستجو کردن

کتاب دانش قنات: احداث و مرمت

این کتاب برای کسانی که مایل به یادگیری بیشتر در مورد این بخش شگفت‌انگیز از تاریخ آب ما هستند راه حلی آماده ارائه می‌نماید و همچنین دانش ساخت و نگهداری قنات را برای طیف گسترده‌تری از خوانندگان فراهم می‌کند. آنچه در این کتاب آمده است بسیار بیشتر از توصیف خلاصه‌ای از ماهیت طبیعت و توزیع جغرافیای قنات‌ها است و بیشتر در مورد ابزار، روش‌ها و طراحی قنات بوده و عمیق‌تر از مجموعه‌های قبلی می‌باشد.

حفر قنات از چه نقطه‌ای آغاز گردد تا از جریان یافتن آب در گالری آن اطمینان حاصل شود؟ چگونه ملاحظات خاص مربوط به ویژگی‌های طبیعت منطقه در طراحی‌ها اعمال می‌گردد؟ کیفیت آب و دبی جریان چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ حفاری در سنگ بستر و خاک سست چگونه انجام می‌شود و دانش زمین‌شناسی و خاک‌شناسی چگونه حاصل می‌گردد؟ چاه‌های عمودی و تونل‌های افقی چگونه حفر می‌شوند تا بتوانند جریان آب، تهویه هوا و نور مناسب را حفظ کنند؟ چگونه می‌توان مشکلاتی نظیر ریزش تونل، انباشت بخار و گاز و آبگرفتگی در طی مراحل ساخت و ساز را مدیریت نمود؟ ابزارها و وسایل اندازه‌گیری چگونه استفاده و نگهداری می‌شوند؟ قنات‌ها چگونه به آسیاب‌ها، آب‌انبارها، یخچال‌ها و شبکه‌های آبیاری متصل شده‌اند؟ و اینکه قنات‌ها چگونه لایروبی و نگهداری شده و توسعه یافته‌اند و چگونه با سیستم‌های جدید تامین آب ترکیب شده‌اند؟

بخش عمده‌ای از این کتاب روایتی است که در مورد نبوغ و مهارت استادان حفر قنات بیان می‌گردد. کسانی که در طول قرن‌ها با ابزار دستی تونل‌های بسیاری را در سنگ‌های بستر و رسوبات حفر نموده‌اند و  با مشکلاتی روبرو شده‌اند که حل آن‌ها حتی امروزه برای بسیاری از مهندسان دشوار است.

برای دسترسی به کتاب در سایت انتشارات، اینجا کلیک کنید.

آنچه در این جا می‌خوانید!